tisdag 15 maj 2018

Nyhetsbrev

Nyhetsbrev från Västra skolans fritids
Sedan jullovet har vi på fritids börjat arbeta efter ett årshjul. Varje termin ska vi jobba med två olika teman som vi knyter an till läroplanen. Vi är nu på väg att avsluta första temat Livet utanför fritidshemmet. Detta område har vi delat in i två mindre teman Självständighet och ansvarstagande respektive Föreningsliv. Vi har valt att lägga dessa områden på vårterminen då flera av våra elever nu börjar få egna nycklar och mobiler, för att kunna träna på att gå hem själva efter skolan. Temat syftar till att göra eleverna redo för att själva ansvara för sin fritid. Vi har använt oss av vårt eget nyhetsprogram, Västernytt, för att presentera våra teman och syftet med dessa.  Det är främst Stjärnan & Luna som arbetat enligt denna modell medan Tellus valt att lägga sitt fokus på värdegrundsarbete och gruppstärkande aktiviteter inför årskurs 1.
Nedan följer några exempel på vad vi gjort under dessa månader;
Ansvarstagande och självständighetsträning:
  • Trafikssäkerhetspromenader: Många av barnen har fått gå promenader där vi samtalat om trafikregler och vad man bör tänka på när man rör sig i trafiken.
     
  • Cykelbesiktning: På våra utedagar har de som vill fått besikta sina cyklar för att se att de är utrustade med det som krävs enligt svensk lag. Eleverna fick med sig protokollen hem för att visa för er föräldrar. Kontrollera gärna att cyklarna har ringklocka, fungerande bromsar, reflexer fram, bak och åt sidan samt fungerande cykellyse.
     
  • Mobilnummer: Vi har pratat med eleverna om att det kan vara bra att lära sig sina föräldrars mobilnummer utantill och varför det kan vara bra. Flera av barnen har sedan tränat in numret.
     
  • Knyta skor: Nu börjar det bli dags för snörskor och vi märker att en del barn ännu inte lärt sig knyta, därför har vi tränat på det. Denna träning kommer att fortsätta under våren.
     
  • Planera och genomföra egna aktiviteter: Eleverna i årskurs 3 har fått planera, genomföra och utvärdera olika lekar och aktiviteter under våra utedagar.
     
  • Nätetik: Årskurs 2 och 3 har fått utbildning i nätetik både på skoltid och på fritids. Fokus har varit på hur vi bemöter varandra på nätet samt hur vi kan vara rädda om oss när vi surfar. Vi har även tagit reda på vad era barn spelar och var de chattar samt vad det är för åldersgräns på dessa.
     
  • Toabesök: Vi har repeterat och påmint om vikten av god hygien för trivsel och för att hålla oss friska.
     
  • Ordning och reda: Vi har satsat på att lära eleverna att ta ansvar för sina och skolans saker. Att städa och vara aktsam om sakerna gör att de håller längre och ger ökad trivsel.
     
  • Eget veckoschema: Eleverna har fått möjlighet att tillverka egna veckoscheman som de kan sätta upp på väggen hemma. Att ha överblick över sin vecka ökar chanserna att få balans i vardagen (vila och aktiviteter) samt tränar barnen på att själva kunna ta ansvar för sin vecka.

 
 
Bildresultat för clipart knyta skor
 
Föreningsliv – barnen har fått chansen att lära sig mer om och/eller fått prova på;
  • Brottning
  • Friidrott
  • Dans
  • Fotboll
  • Handboll
  • Innebandy
  • Scouter
  • Yoga & avslappning
  • Sportis på Rosvalla
 

Bildresultat för clipart sports
 
 
Vi har nu påbörjat nästa tema -  Hälsa med områdena Motion & Rörelse, Återhämtning och Kost.
Utdrag ur LGR 11:
"Undervisningen i fritidshemmet ska stimulera elevernas utveckling och lärande samt erbjuda eleverna en meningsfull fritid. Detta ska ske genom att undervisningen tar sin utgångspunkt i elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att eleverna kontinuerligt utmanas ytterligare genom att de inspireras till nya upptäckter. I undervisningen ska eleverna erbjudas en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande."
 
 
"Undervisningen i fritidshemmet kompletterar förskoleklassen och skolan genom att lärandet i högre grad ska vara situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat samt utgå från elevernas behov, intressen och initiativ. Undervisningen syftar till att främja elevernas fantasi och förmåga att lära tillsammans med andra genom lek, rörelse och skapande genom estetiska uttrycksformer samt med utforskande och praktiska arbetssätt."
 
 
"Eleverna ska ges förutsättningar att utveckla en allsidig rörelseförmåga genom att få delta i fysiska aktiviteter och vistelse i olika naturmiljöer. Undervisningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva rörelseglädje och därigenom utveckla ett intresse för att vara fysiskt aktiva. Vidare ska undervisningen bidra till en förståelse för hur fysisk aktivitet och utevistelse kan påverka hälsa och välbefinnande."